Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Tutorial pasang scroll box dekat blog

Hai readers,
Hari ni aku rajin sangat apasal ehk??Jangan jawab sebab tuan punya badan pun tak boleh jawab.Tutorial ni direquest oleh Kak Mimie .




Oklah,sekarang jom kita belajar buat scroll box yer,tau tak apa itu scroll box??Meh aku tunjuk k.






inilah dia yang dinamakan scroll box.Scroll box ni boleh diletakkan di sidebar,dekat entry pun boley.Ini pun jugak boley kurangkan berat blog kita.Jadi,loading page tu tak lah ambil masa lama sangat.Byk benda kita boley letak dalam scroll box ni macam link,widget,image dan lain2.
Oklah,kita jangan buang masa lagi jom kita mulakan okey.


Langkah 1
Teks dan Url


copy kod dekat bawah ni dan paste dekat notepad dulu yer.




Yang warna biru tu uolls boley tukar ikut suka ye,ikut kesesuaian blog u la.Kalau warna merah tu pulak tukarkan kepada url uolls nak letak.Senang jer...

 Image dan url


Ini pun sama jugak macam tadi,copy dan paste kan dalam notepad dulu.Nanti aku ajar yang seterusnya.Sabar..



 Yang warna biru tu uolls boley tukar ikut suka ye,ikut kesesuaian blog u la.Kalau warna merah tu pulak tukarkan kepada url uolls nak letak.Warna hijau pulak url image yang uolls punyer ye.


Widget


Seperti biasa paste kan dulu dalam notepad



 1px solid; color: #cccccc; height: 100px; overflow: auto; padding: 15px; width: 200px;"> 


 Uolls boleh edit kod yang di bold dengan warna biru mengikut kesesuaian blog uolls.Script untuk widget top commentators berwarna merah. Gantikan kod yang berwarna merah dengan script widget yang ingin u paparkan. 


Langkah 2
Login blogger > dashboard > layout > Add a gadget.Pilih html/javascripts dan paste kod diatas yang uolls telah EDIT ok.Akhir sekali,hit save.


Kalau jadi,komen okey.Kalau tak faham dan tak jadi jugak tanya je aku.Komen sebanyak2 pun aku akan tolong.
Aku akan jawab sejujur-jujurnya.
credit - maribinablog.blogspot.com -


Ni second time aku buat tuto,sampai berpeluh-peluh aku dibuatnya takut tak menjadi.He3



0 wartawan: