Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Campus Run pun ada tarbiah !


Bismillahirahmanirahim.

“Teruskan je berlari biarpun berlari anak, asalkan jangan berhenti. Jangan pernah berhenti.” A wise word 5 years ago from Kak Farina. Thanks, up until now, I still take those words as one of the inspiration for me to keep move forward.

So, what’s happen actually? Haha, sorry for the no ‘kata-kata aluan’.  Actually,I make myself join the Campus Run competition that was held at Sports Complex UPM just now. “Oh God,rajinnya Maliihah join..” tangan ke bahu mata ke atas. Yeah, and sila beri tepukan sikit dekat diri ni sebab berjaya menghapuskan lactic acid terkumpul untuk saban hari. Campus Run ni marathon or should I say kalua zaman sekolah dulu orang panggil merentas desa, or kalua nak class skit, Tesmal Elite Challenge (TEC). Hoho.Flip Hair. So well, apa sebenarnya main point si Maliihah ni?
Actually I don’t want to talk much, haha sebab takde apa-apa pun sebenarnya. But more to like, giving some ‘output’ from what I have got today. Sebab sepanjang perjalanan larian tu asyik bermonolog sorang-sorang, without an intention to join this program, or it might be like super duper lazy, kalau boleh nak menyorok je dalam bilik.

Hari ni 5 km je. 5 km je… itulah jarak paling dekat kot kalau nak dibandingkan dengan marathon yang lain. But well, for today, I don’t even do enough preparation, or even passion yang tinggi melangit pun. Kalau dulu, MashaAllah, siap minum air glucose sebotol, coklat yang bagi energy tu, pakai cream dekat kaki supaya tak melecet. Memang benar-benar power la.

So what the thing is,… haha ni dah tahap melalut gaban, maaflah main point sebenar tak sampai2 lagik. Feeling kalau menaip sebab bercerita and monolog tu lain beza. Astaghfirullah, mohon kalian jangan skip ya. Haha

Apa yang nak disimpulkan sebenarnya, semua yang masuk competition ni, semua mempunyai matlamat yang sama, iaitu habiskan larian. Namun, ada yang antaranya berbeza methodnya. Berbeza pendapatnya. Sebelum mula lagi dah ada tanda2 yang jelas , daripada awal lagi dah bagi kata putus, “Aku nak jalan je weih”. “Jalan je asalkan sampai.” atau ada yang join semata-mata ingin kumpul merit dan kupon, atau disebabkan kerana diwajibkan bagi penghuni kolej untuk join campus Run ni. Tak lupa yang pada awalnya semangat waja membara jiwa, tapi bila sampai di pertengahan, mula pudar angan-angan yang dibawa. Mula luntur segala kerahan semangat. Ada pula yang awalnya semangat untuk meraih puncak kemenangan, tapi bila lihat orang-orang di depan mendahului. Bila melihat dah ramai orang lain yang potong, ada yang mula daripada berlari dah mula berjalan. Bayangkan hanya 20 orang sahaja untuk setiap gender yang boleh dapat pingat, which is actually compete dengan semua kolej yang ada dekat UPM ni.


Itulah analogi apabila kita bersama di jalan dakwah dan tarbiah ni, kita tahu, dan kalau kita tanya sekeliling pun, siapa sahaja yang dapatkan syurga? Semua orang pasti angkat tangan. Takde siapa pun yang terlepas. Persoalannya, yang manakah kita? Kalau nak diikutkan, berdasarkan apa yang kak Farina beritahu, kalau nak sampai awal, kalau nak kemenangan dalam tangan. Teruskan. Dan jangan pernah berhenti. Biarpun di tengah jalan mungkin ada kepenatan, kelelahan dan segala keletihan menyelubungi diri. Tapi, adakah itu menjadi asbab untuk kita berhenti? Putus asa? Merelakan je berada di belakang?

Push our limit. Kalau diikutkan saya sendiri, saya bukan seorang atlet, mahupun pemain dalam mana-mana sukan atau olahraga zaman sekolah dulu. Bukan dan tidak sama sekali. Tak layak pun. Tapi Alhamdulillah, sepanjang lima tahun merentas desa or anything competition macam ni, Alhamdulillah saya dapat pingat untuk setiap kali pertandingan berlangsung. I might not have enough stamina or maybe the same strengths as others. But, what makes me wanna to push myself is, saya cuba untuk membuat sehabis daya saya. Semampu diri kita. Kita sebenarnya mampu. I challenged myself with that word. Buat dan jangan pernah berhenti. Kerana saya tahu, once saya berhenti ketika larian tu, momentumnya hilang. Kekuatannya menurun. Sehingga, kalau nak mulakan larian balik, ia bukan semudah tu. Ia bukan sesenang itu. Susah untuk mulakan larian balik. Kalau bagi pihak saya sendiri la.

The thing is actually, kita mampu je sebenarnya. Berlari la, kalau penat, kalau letih, terus berlari walaupun berlari anak, asalkan kita terus bergerak dengan lajunya. Kerana yang dapat menghentikan kita hanyalah Allah. Hanya Dia semata. Allah will not burden a soul without it can bear. (2: 286) Sekiranya kita masih boleh terus berlari, teruskan. Hingga Allah sehingga yang menghentikan kita. Yes once again. Push our limit to the max. Just believe in ourselves. Kerana dakwah ini perlu laju. Once we down atau futur, angkat diri dan iman balik. Believe that Allah is watching us. Allah nilai sejauh mana sepanjang perjalanan kita. Kita bukan nak jadi seperti cheerleeders yang hanya tahu bersemangat pada awalnya. Tetapi dipertengahan seakan-akan tiada lagi sahutan. Come on! Lets fight ourselves from being too dependence on the hawa nafsu. Memang jalan ni perlukan pengorbanan pun, that’s why we should train ourselves to keep on istiqamah and consistent in the making of human building, in terms of rohaniah and ihsaniah. And what the most importantly, we actually help ourselves to build the iman in ours too.

Memang jalan ini panjang, jalan dakwah ni memang panjang, kalau nak diikutkan lebih panjang daripada Campus Run. Bukan sahaja panjang, malah berduri dan jugak mungkin berbatu bata. Dan betul. Sumpah penat. Letih. But, it is not the main reason why we need to stop. No! Kalau nak diikutkan diri kita sendiri, kita mungkin tahu yang dihadapan sana, mungkin sudah ada 20 orang pemegang medal yang telah sampai ke garisan penamat. Konfem2 dah pingat tu dah berpunya. Tapi adakah itu perlu menjadi satu titik noktah buat kita untuk tidak tamatkan larian? It is not right? Malah actually, kita patut lebih terbooster untuk lari lebih laju. Pecut sepecut-pecutnya. Sebab kita tahu, ia masih belum berakhir. Masih ada ruang kemenangan untuk kita dihadapan. Sepertimana dakwah dan tarbiyah sendiri mengajar kita, biarpun kita tahu sudah pasti 10 orang sahabat telah dijamin masuk syurga, iman mereka hebat, pengorbanan mereka mantap. Super Saiya iman mereka. But the thing is, we should be like them. And be with them.

Ayuh fastabiqul Khairat! It is not too late untuk berubah. Masih belum terlambat untuk mencuba. Allah pilih kita sebab kita mampu, dan sebab kita layak. So, buat terbaik. :D

Tajdid niat, tingkatkan keazaman, gambarkan matlamat dan InshaAllah it can be one of the way untuk kita berbuat lebih baik. Kalau sekiranya dulu zaman merentas desa peringkat sekolah, kekuatan itu juga dapat daripada support orang sekeliling sendiri. They gave supports and cheers. Kalau ada yang terkebelakang, semua bagi dorongan. “GAMMMA ! GAMMAA! “ or maybe “UKM! UKM!” That’s my previous name for rumah sukan. Haha okeh rindu jap.

Dan sekarang, kita sedang mewakili diri kita sebagai orang yang menggerakkan agama. Dan di jalan ni, dia pertempuran ini, bukan kita seorang sahaja yang sedang bermatian-matian ingin menangkan agama, malah ada di sepanjang jalan ni, sahabat-sahabat kita, ikhwah wa akhwat yang sama-sama menggerakkan manhaj ini sendiri. Bagi kekuatan ketika mereka lemah, bagi taujihat ketika mereka futur, bagi pertolongan seandainya mereka memerlukan, kerana dengan adanya kesinambungan antara itu sendiri dapat menolong untuk menangkan agama Islam itu ditempatnya.

“SIKIT LAGI”

Yups. Sikit lagi, bersabarlah dan terus bergerak. Tak lama lagi…kita akan sampai ke destinasi yang sebenar-sebenarnya mahu tuju.


Wallahualam. 

0 wartawan: