Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Kuasa Doa



Assalamualaikum wbt, 
Alhamdulillah saya diberi ilham untuk bercerita sedikit berkenaan dengan doa. Saya tak mahu berlengah lagi kerana saya telah menyimpan keinginan untuk berkongsi perkara ni setelah sekian lama. Sebelum tu saya nak tanya, pernah tak anda ada dalam satu situasi dimana anda teringin sangat perkara tersebut sehingga satu hari cita-cita anda itu tercapai. Majoriti pernah bukan?

Alhamdulillah, saya disini bukan nak bercerita panjang atau bertazkirah ke apa mengenai doa, sebab saya ni bukan arif bab-bab ni, but actually saya nak bercerita sedikit tentang doa ni kerana saya sangat tersentuh dengan cerita seorang sahabat saya. Namanya saya rahsiakan, tapi saya panggil dia sebagai cik J. hehe

Apa yang saya sangat berminat dengan cik J ni, ialah doa. Saya dapati dia selalu berdoa, about everything and sometimes bila keadaan tak menyebelahkan dia, dia kan selawat ke atas nabi. Eleh, tu je? yes, tu sahaja. Tak hebat ka? sangat hebat bagi saya. Kerana mungkin bagi anda semua itu semua nampak macam ritual or ibadah biasa je, but no, what i've found out from her stories are everything jadi clear. Kalau ada masalah, cik J ni akan amalkan 2 perkara ni, and 'pop' alhamdulillah Allah gave her solution from every problem she had. Indah bukan?

And saya ada satu kisah juga, dimana saat inilah saya sangat tersentuh dengan kuasa Tuhan. Walaupun mungkin perkara ini kecil sahaja. Waktu itu, saya masih sekolah rendah, sekitar umur 8 tahun mungkin. And ada satu moment tu bila ada praktis amali solat,and it's just amali tau, ajar macam mana kedudukan dalam solat and so on. At the end of the amali, ustazah suruhlah kami berdoa, kerana seusai solat disunatkan berdoa. Ustazah asked us to close our eyes and pray whatsover we want. And don't tell anybody about our prayer. Yeah, and I did. And, you know what I had pray for? Saya berdoa supaya saya dapat beli komik Detective Conan. Ahh, ketika itu masih kecil, memang benda tu je dalam kepala. eheh,jangan terkejut I'm one of the big fan of that anime.

Selepas je balik daripada sekolah, mak saya bawa saya ke kedai buku, and you know what, at that time jugak, mak saya belikan saya komik Detective Conan. And it's my first time actually waktu tu dapat beli komik, and dengan bahagianya saya bagai disinari lampu spotlight. Masa tu tersangat happy and I kind of sangat bersyukur. Bukan semata-mata sebab dapat komik tu, but actually saya sangat terkejut, suprise sebab Allah makbul doa saya. Hari tu juga Allah makbulkan. And that is my first moment dimana itu saatlah saya percaya Allah itu Maha Mendengar. And that time jugak, saya sangat malu dengan diri saya sebab waktu zaman jahiliah dulu which mean my past days, berdoa tu bukan sejenis rutin dalam hidup saya. And that time, Allah buka mata saya, walaupun mungkin itu hanya perkara kecil but itu dah cukup untuk menunjukkan kebesaran Allah.

“Berdoalah kepadaKu, niscaya akan KU-PERKENANKAN bagimu”. [Al-Mu’min 60].

Ada banyak sebenarnya lagi kisah-kisah saya yang dimana saya rasa sangat menakjubkan, mungkin boleh saya ceritakan disini, InshaAllah kalau saya rasa tak keberatan. Emm,... kali ni perihal ni berlaku waktu saya Tingkatan 2 tak silap. Yes, and that time I've struggling for something kerja kayu and I hate it much. Waktu tu, saya diminta untuk memotong kayu. Kayu tu dah diketam, (betulkah ayat ni?Eheh) . 
And tapi disebabkan kelembikan kecergasan saya yang lemah ni saya sangat susah nak gergaji kayu tersebut. sangat susah. And that time, I just think, I can't sigh. Then I relax and I keep on salawat. Baca selawat sikit and baca 'rabbi yaasir wala tu'assir'. And I don't know how, bila saya pegang gergaji and want to start gergaji tu, my hand just like bergerak sendiri tau. and macam dalam sekelip mata je, kayu tu dah terputus dua. And I be like, woahh. Tengok tangan sendiri and tengok kayu yang jatuh atas lantai tu and tengok tangan balik. Gulp. Speechless. Biidznillah. 
That time I be like, sangat terkejut mak aii. Sumpah, ini kisah benar. Tak tipu k. Takde maknanya nak tipu kalau bab perkara macam ni.

And after that, Alhamdulillah,Allah bukak hati saya and saya mula mengenal cinta Allah one by one. And kadang memang saya pernah doa saya lambat diperkenankan dan ada itu langsung tidak diperkenankan, dan bagi saya bukan menjadi satu masalah sebenarnya, sebab saya tahu Allah memberi yang terbaik kepada hambaNya. Ada satu ketika itu, saya meminta untuk nak tukar 'something' but I ended up jugak dengan benda sama, and pada awalnya I be so stress about that, but bila fikir semula, itu sebenarnya cara Allah bagi hidayah kepada saya. Kerana saya staylah, saya kenal Allah.Saya dapat tarbiyah and kenal dengan orang-orang yang sangat heibat ukhuwwahnya. Alhamdulillah, Allah beri yang terbaik kepada hambaNya. Just have faith on Him, okay.

Well, actually ada banyak lagi kisah saya mengenai doa ni. Sangat banyak and kadang perkara yang mengejutkan saya sendiri. Emmm... perkongsian saya yang terakhir. Kisah ni berlaku tak lama dahulu, dimana waktu saya sudah berada di SESTER. hahaha should i tell about this story? Okay, ceritalah sikit. 
Dekat SESTER, ada satu board tu, which is takwim sekolah. Every school ada bukan? yes, and dekat takwim tu ada satu event tu, which is English Carnival Sester 2014. English Carnival tu National level upon SBP students. And every time saya lalu dekat takwim tu, hati kecil saya ni asyik berbisik,
"waah, seronoknya event tu"
" mesti best kalau dapat pergi...."
"Untunglah student yang dapat pergi tu."

And saya tak pernah berharap or terbayang pun dapat pergi sebab well english kot, macam poyo je nak pergi, diri sendiri ni punyalah gagap english and be like well tengok penulisan english saya macam mana, hahaha malulah kalau orang baca ni. Broken habis.

And tiba satu hari dimana, cikgu dah pilih dia punya Quartermaster or secretariat and so on. I means yang menjadi pembantu untuk English Carnival ni, and all of them memang pergghh hebat-hebat belaka. 
Hinggalah satu hari, Alhamdulillah, mungkin rezeki saya Allah perkenankan doa saya maybe, even doa tu bukan doa yang formal pun, i mean doa dalam hati je, 
tup tup masuk kelas je ada cikgu offer English Carnival tu, and saya sendiri tak tahu kenapa dengan cepatnya saya menulis nama saya. And officially I become one of the participants. Ahh, tak sangka. Four participants termasuk saya, and Alhamdulillah I gain many ilm' , new experience and friends from all over the SBP. Berkat daripada doa, Allah Maha Mendengar and Allah sebenarnya sangat dekat dengan hambaNya.

“Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka Hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahKu dan Hendaklah mereka beriman kepadaKu”. [Al-Baqarah 186].

InshaAllah, saya ada banyak sangat sebenarnya nak cerita. Kalau ada masa saya akan kongsikan lagi, mungkin pasal Sester maybe. Banyak sangat yang nak ceritakan, but overall semuanya berpaksikan cintanya kepada Allah.




Jadi, ibrah (pengajaran) yang kita peroleh disini ialah make sure untuk sentiasa berdoa kepada Allah, and after that kena ada usaha baru dapat hasil. Apapun, jangan lupa untuk bertawakal kepada Allah. Kerana kita semua tahu, Allah sebaik-baik perancang.

That's all from me, chenta daripada Maliihah Nur.

0 wartawan: